Skoleelever diskuterer religiøs beklædning

I det følgende præsenteres et uddrag fra et interview, hvor nogle 7. klasses elever diskuterer religiøs beklædning. Interviewet er lavet i forbindelse med projektet Vores Fælles Fremtid.

Uddrag:

Interviewer: Følger I også med i nyhederne omkring al denne her debat omkring tørklæder og ghettoer og al sådan noget?

Elev: Jeg forstår ikke, hvorfor vi skal følge med i det, eller hvorfor de går så meget op i det. Vi kan jo bare være ligeglade med, at de går med tørklæde…

Elev: Nej.

Interviewer: Hvorfor synes du ikke, vi kan være ligeglade?

Elev: Vi kan jo ikke være ligeglade, når det er så tæt på.

Elev: Jeg synes, at det er helt i orden, at de har deres religion, som de går rigtig meget op i, men jeg synes ikke, at de skal vise den, når de går rundt ude på gaden, fordi de er jo en del af Danmark, og i Danmark har vi jo ikke sådan en stor tro på religion mere, som vi har haft. Så de er sådan lidt langt bagud, det var jo da vi var vikinger, at vi var meget troende. Det er vi ikke så meget mere.

Elev: Jeg synes da, at de har rettighed til at gå rundt i, hvad de vil. I deres tro er det måske, at kvinderne skal gå med tørklæde, og det synes jeg da er helt i orden.

Elev: Jeg synes også, at de skal have lov til at gå med deres burkaer og det der, for det er deres religion, og det er det de vil. Men jeg synes ikke, at hvis man går ind i en bus og har den der, hvor man kun lige kan se øjnene… det kunne jo være alle mennesker… Det er jo bare en arabisk kvinde der tror anderledes end os, men det kunne jo også være en som er ude på noget. Der er jo også nogle buschauffører der har smidt dem ud, fordi de var bange for… ikke for personen, men fordi man kun kan se øjnene…

Elev: Jeg synes, at det der du sagde med, at de går meget op i deres religion, og at de ikke skulle vise det offentligt… det gør nogen jøder jo også, de går meget op i det og går i sort tøj og det hele. Så burde de jo heller ikke få lov til det, hvis det er man siger, at man ikke må vise sit religiøse liv offentligt. Man skal have lov til at gå sådan, som man vil. Hvis det er noget med kvindeundertrykkelse, så synes jeg selvfølgelig, at det skal laves om.

Elev: Vi blev jo konfirmeret den anden dag og gik i kirke og havde konfirmationstøj på og sådan noget, skal vi så heller ikke vise det offentligt?

Elev: Vi viser det jo heller ikke offentligt.

Elev: Konfirmationstøj er jo ikke noget specielt kristent tøj, det er mere en slags festtøj…

Elev: Men det kunne det jo lige så godt have været.

Elev: Jeg ser ikke, at vi har noget bestemt tøj som vi skal gå i i den kristne religion her i Danmark. Men det var også noget med en kvinde som gik ind i en bus med sådan en burka, og hun havde et buskort. Man kunne se, at det var en kvinde på billedet, men på grund af at hun havde sin burka på, så vidste man jo ikke om det var den person, så buschaufføren han skulle jo nærmest smide hende ud.

Elev: Jeg forstår bare ikke, at du synes, at de ikke må gå rundt i det tøj de gerne vil, det er jo deres religion, og det synes jeg da, at de godt må.

Elev: Jeg kan godt følge dig lidt, fordi sådan noget konfirmationstøj kan jo godt være meget dyrt og sådan noget, og vi prøver sådan at vise, at vi har råd til noget dyrt og flot tøj. Vi har jo ikke nogen religion, der siger, at vi har noget vi skal gå i, men når vi kommer fra de her lidt rigere familier, der har noget tøj, som de gerne vil have vi skal gå i… Jeg ved i hvert fald, at hvis jeg gik i sådan noget gangstertøj med meget løse bukser og sådan noget, så ville min mor nok ikke synes så godt om det. Vores forældre vil jo gerne have, at vi går i noget tøj der udstråler… altså de siger jo ikke noget om det… men de vil gerne have, at vi går i noget tøj, der udstråler, at vi er lidt fine eller hvad man skal sige. At vi ikke bare er sådan nogen der kommer ude fra gaden. Så kan man jo så sige, at indvandrerne de kan også godt være sure over, at vi skal gå og føre os frem på den måde, for de har måske ikke råd til det samme tøj som os.

Elev: Jeg kan godt følge dig i, at de skal have lov til det, men i Danmark, der har vi jo vores regler med at religion, det viser man nærmest aldrig i offentligt rum. Hvis man går i kirke har man jo heller ikke noget bestemt tøj på. Jeg har det fint nok med, at de går i det tøj, bare de holder det hjemme.

Interviewer: Og hvad var det, du ville sige?

Elev: Det var det der med konfirmation… Det er jo normalt i Danmark at blive konfirmeret. Sådan er det jo ikke i Irak. Der ville det også være anderledes at blive konfirmeret, så ville man jo skille sig ud. Man kan jo ikke helt sammenligne det med, at de går i burka…

Elev: Jeg synes, at de er i deres fulde ret til at gå i det tøj, de har lyst til, men de bliver jo nødt til at vise deres ansigt, hvis de skal ind i en bus, for sådan er reglerne.

Elev: Jeg synes bare, at tørklæde det er ok, men burka det synes jeg heller ikke, når man ikke kan se personen omme bag ved. Det er jo ligesom, hvis en dansker skulle flygte ned til Iran, så ville de jo også sige, at vi skulle tage det samme tøj på, eller at pigerne skulle tage det samme tøj på, som de iranske piger havde. Men det ville vi jo ikke gøre, for det er jo ikke en del af vores kultur. Så vi vil ikke ændre os, bare fordi vi flygter…

Interviewer: Så synes du, at det skal være sådan, altså at man skal holde fast i…

Elev: Jeg synes ikke, at man skal tvinges til noget.

Elev: Altså ifølge deres religion, så er det jo en form for krænkelse at vise deres ansigt… nu er jeg ikke så meget inde i det, så jeg ved ikke, om det er fordi, at mændene ikke vil have, at de viser det, men derfor er det jo lidt krænkende for dem, hvis de gerne vil følge deres religion meget, og vi siger til dem, at det må de ikke. Så er det måske lidt en krænkelse for dem. De kan ikke lide at vise deres ansigt. Jeg ved ikke, hvordan man kan sammenligne det, men det er måske lidt det samme, som hvis du blev bedt om at tage dine bukser af og gå ned af Strøget. Det er jo også en krænkelse for dig, måske på en anden måde, men det må man jo bare forstå.

I klassen:

  • Find frem til, hvilke argumenter interviewets elever præsenterer for- og imod religiøs beklædning (fx frihed/tvang, religion i det offentlige rum, osv.).
  • Diskuter rimeligheden af argumenterne, som eleverne i interviewuddragene fremlægger.
  • Snak om debatten omkring tørklæder i medierne, og hvad I tænker om den.

Tilbage